Calatorie in America de Sud-episodul 5Blogul de vacante | Blogul de vacante

Calatorie in America de Sud-episodul 5

El Chalten este un sătuc de munte înființat în 1985 care în prezent este 100% turistic. Autoritățile îl protejează într-un fel anume: nu ai voie sa plantezi plante din alta regiune, nu ai voie sa construiești decât într-un anume fel. Are acel farmec al locului mic, care aduna laolaltă oameni cu pasiuni comune.

04_FitzRoy_0

Seara am mâncat la un restaurant excelent. M-a impresionat faptul ca bucătarul mergea în curtea căsuței de lemn cu rol de restaurant și culegea condimentele sau ierburile de salata direct din grădina.

FitzRoy a fost cea mai frumoasa bucata de munte din America de Sud. Inițial, l-am văzut din autobuz, dar eram prea obosita și mă gândeam ca nu merita efortul de a deschide ochii pentru ca oricum urma sa-l vad a doua zi. Nu sunt sigura ca știam cine e capriciosul domn FitzRoy si habar nu aveam ca este mereu in ceata.

Drumul spre vârf  are 10 km, din care 1,5 km urcuș adevărat. Traseul în sine a fost o trecere in revista a Patagoniei.  A fost mai întâi Laguna del Disierto un teritoriu mult disputat intre Chile si Argentina. Prima oprire a fost la Mirador, un loc larg, colorat tot in galben si unde vântul iți ridica parul la 180 grade.

04_FitzRoy_1

Facem poza de grup si mă tot gândesc ca nu trebuie sa ploua … cu acest gând intru in pădure. Copacii sunt altfel decât la noi si tot pozând si admirând ajungem la un punct de unde totul trebuia sa se dechida in fata noastra, mirador pe limba lor. E ceata si nu se vede nimic si abia acum aflu cat de greu este sa-l vezi pe Fitz Roy; Robert FitzRoy a fost căpitan al vasului HMS Beagle și a călătorit până la râul Santa Cruz în 1834 și a cartografiat o mare parte a coastei Patagonia.

04_FitzRoy_3

Dar ce mai contează … am trecut pe lângă lacuri ce pareau efectiv aruncate la intamplare în drum în care se oglindesc mari bucăți verzi de pădure. Ajungem la baza urcușului, ne despărțim și îmi propun sa urc încet, constant. E cald, urc un pic și se deschide valea, zâmbesc și merg împreuna cu un thailandez hlizit (ca doar vine din tara unde toti zambesc) și 3 vorbitori de spaniola.

Sus grohotiș și priveliști frumoase … ne pozam reciproc și mergem mai departe.

04_FitzRoy_4

04_FitzRoy_5

Despre vârf nu am mare lucru de spus pentru ca nu ne-am prea văzut. Dar lacurile de acolo mă dau gata, sunt glaciare de un albastru intens, lăptos și opac. Coboram, ajungem fix lângă lac și apa tot lăptoasa este. Facem câțiva pași și dam peste al doilea lac … same story.  Am stat singura 15 min (timp negociat cu Radu!!) și am încercat să mă bucur de frumusețea locului. Erau foarte multe limbi vorbite în jurul meu și nu prea a ieșit momentul zen. Mă tot întrebam cât de impresionantă ar fi fost imaginea cu Fitz Roy prezent.

04_FitzRoy_2

04_FitzRoy_6

La coborâre simțeam cum se aduna kg în bocancii mei. Jos am văzut un El Chalten care se topea ușor în soare, cu terase zgomotoase și oameni simpatici. Doamne, ce aș mai fi rămas o noapte acolo.

04_FitzRoy_7

Mi-am revenit repede pentru ca a fost nevoie sa alerg un pic după autobuzul care ne-a dus la El Calafate, cu tot cu noile kg din bocanci. Îmi amintesc zâmbind cum in toate autobuzele din Patagonia erau lipite afișe cu „Nu va descălțați”. Oare cât de tare i-a înnebunit mirosul de picioare nespălate al europenilor, civilizații planetei, pe bieții localnici??

În Patagonia drumurile înseamnă sute de km de pustietate totala, fără benzinărie, toaleta sau altceva. Doar pampas, culori și animale. Și toate musteau de nou, erau savuroase.

04_FitzRoy_8

Întorși în Calafate am făcut un ultim efort și am ieșit cu fetele la masa … sperând în sinea mea ca vom vorbi și cu turiștii care nu înțeleg unde se tot ascundeau.

Aici ne-am despărțit de gașca din Vâlcea. Oameni veseli, prietenoși, lipicioși. Cred ca le-a plăcut un pic de mine, iar când cineva mă place mă retrag speriată și mă gândesc „oare voiau ceva de la mine?”. Aceasta abordare intra în farmecul meu de ciudată.